maanantai 23. kesäkuuta 2014

Paino

Mä oon koko elämäni saanut kuulla olevani laiha. Painoon puututaan vähä väliä. Töissä useampi ihminen on kommentoinut mun painoa, tyyliin "siis kamala kun sä oot laiha!!" Mun paino on kuitenkin ihan normaali rajojen sisällä, alipainoon on matkaa useampi kilo. Mutta, nähtävästi nykymaailmassa on oletuksena, että kaikilla on vararengasta.

Lihavan painoa ei kukaan julkisesti kommentoi tai sano, että nostappa paitaa että näen miten paksu olet (ja kyllä, vanhempi hoitaja pyysi mua töissä nostamaan paitaa, jotta hän näkee kuinka laiha olen).

Viime käynnillä polilla lääkärikin kysyi olenko laihtunut, kun näytän niin hoikalta. Sanoin painon olevan sama kuin viimeksi.

Olen lapsesta asti ollut hoikka, samoin kuin siskoni ja isäni. Myös äitini oli nuorena erittäin hoikka, alkaessaan odottaa minua alle 50-kiloinen.

Kun lapsen yritys kestää, rupeaa sitä etsimään itsestään syytä. Tiedän kyllä, että jos kuukautiset tulevat normaalisti eikä ole selvästi alipainoinen ei painon pitäisi vaikuttaa. Mutta, vaikuttaako se sittenkin? Pitäisikö tässä väkisin lihoa 10 kg? Ja miten sitä lihotaan, kun syön nytkin kaiken  mitä tarjotaan ja herkuttelen päivittäin?

Monissa lapsettomuusblogeissa saa lukea päinvastaisesta ongelmasta, mutta muistelen ainakin parista blogista lukeneeni kannssa laihuudesta. Hoikkuuskin voi olla ongelma, mutta onko se sitten todellinen syy lapsettomuudelle.

7 kommenttia:

  1. Sain itsekin jonkun "lihota viis kiloa" kehotuksen, mutten usko sen ratkaisevan ongelmaa. Olen saanut n. 2-3 kg lisää viimeisen puolen vuoden aikana. Pidän sitä hyvänä saavutuksena, koska olen ollut rippikouluikäisestä aika tarkalleen samanpainoinen. Vielä se ei ainakaan ole tuottanut tulosta. Tuntuu kuin olisi jonkun vieraan ihmisen nahoissa.

    Olen parin vuoden aikana pannut merkille sekä raskaana olevia hoikkia/pieniä naisia että vauvan kanssa liikkuvia hoikkia ihmisiä ja joutunut toteamaan, että kyllä hyvin hentoisetkin naisetkin raskautuvat.

    VastaaPoista
  2. Joo, tuskimpa joku 5 kiloa tekee ihmeitä, jos ei ole kamalan alipainoinen. Ja mäkin tiedän useamman todella pienen ja hoikan odottajan/lapsen saaneen naisen.

    VastaaPoista
  3. Minulle myös on monesti sanottu, kun olen niin laiha ja sitä nyt on viimme kerroilla tullut kuultua lapsettomuusklinikalla. Itse olen siis lyhyt (155cm) ja painan alle 50kg. Olen painoindeksin mukaan ihan normaalipainoinen ja ei kyllä kylkiluut näy, etten liian laiha ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sähän oot ihan pikkuruinen ;) Mä oon ite 176 ja pituus tuntuu vielä korostavan laihuutta.

      Poista
    2. Joo olenhan pienestä jo lähtenytkin. :) syntymäpaino nimittäin oli 620g ja pituus 30cm. ;)

      Poista
  4. Itsehän olen nyt ottanut lisää painoa vuosi sitten tapahtuneen keskenmenon jälkeen n. 7kiloa polin kehoituksesta, no eipä ole mitään tapahtunut. Kierto on edelleen epäsäännöllinen ja vauvaa ei kuulu. Yksityinen lapsettomuuslääkäri oli sitä mieltä että ongelmat eivät johdu painosta, että ei enempää tarvitse väkisin lihottaa, olen jo normaalipainoinen. Kyllähän sitä syytä ainakin omalla kohdalla on haettu aina ensin joka lääkärin kohdalla alhaisesta painosta, mutta itse luulen että syy on aivan jossain muussa... Tsemppiä! Tiedän tunteen ja olen känynyt läpi nuo samat pohdinnat tuhat kertaa. Ei kuitenkaan auta syyttää itseään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei, ei auta syyttää itseään, mutta joku syy tälle lapsettomuudelle olisi hyvä saada.

      Poista